PERBEZAAN DAHULU DAN SEKARANG

PADA ZAMAN DAHULU

Pada zaman dahulu, ragbi bermula secara tidak sengaja ketika bermain bola oleh Ellis, tanpa diduga beliau telah menangkap bola lalu dibawa lari menuju ke gol. Melihatkan perbuatan Ellis, rakannya terus mengejar dari belakang, akhirnya terjadilah perebutan di kalangan mereka dalam usaha merebut bola itu. Perbuatan Ellis itu diikuti pula oleh kawannya yang lain. Maka dari situlah bermulanya satu permainan baru. Sesuatu perkara menarik ialah adakalanya terdapat sehingga 100 orang pemain bermain ragbi apabila penoton yang dating masuk campur dalam permainan tersebut.

Pada tahun 1871, perlawanan antara England dan Scotland, ia dimainkan oleh 20 orang sepasukan dalam dua tempoh selama 100 minit. Seorang pengadil digunakan, tetapi pengadil tidak membawa wisel. Dia akan menggunakan isyarat sepanjang permainan. Ini menyebabkan pengadil terpaksa bekerja lebih keras daripada pemain.
Pada tahun seterusnya, penggunaan wisel oleh pengadil telah diperkenalkan. Lima tahun kemudian, dua orang penjaga garisan digunakan bagi membantu pengadil mengadili permainan. Bilangan pemain juga telah ditetapkan kepada 15 orang. 

PADA ZAMAN SEKARANG

Pada zaman sekarang, bilangan pengadil dalam padang ialah seorang;yang meniup wisel. Penjaga garisan sebanyak dua orang. Pelbagai teknologi yang digunakan seperti ‘Hawk-eye’ dan ‘Instant-replay’ di mana pengadil boleh melihat kejadian yang terlepas seperti sama pasukan tersebut melakukan ‘try’ atau tidak serta ‘forward pass’ atau tidak.

          Pakaian yang digunakan juga bermutu tinggi seperti daripada syarikat Nike dan Adidas. Tidak ketinggalan juga syarikat lain yang tidak asing di dalam sukan ragbi seperti Canterbury dan Carisbrook. Pakaian pada zaman kini adalah jenis ‘sublimate’ di mana ia tahan lasak seperti tidak mudah koyak dan mudah disesuaikan dengan bentuk badan.Kain jenis sublimate ini selalunya nampak seperti ketat namun kain ini boleh meregang sepertimana suit renang kecuali ia adalah tebal.
          Baju jersi ragbi yang dipakai sekarang juga adalah mudah serap peluh. Selain itu, pakaian yang lain seperti seluar ragbi,kasut serta alat pelindung juga mengalami perubahan mengikut arus kemodenan. Kain yang digunakan untuk seluar ragbi adalah berbeza daripada jersi kerana ia diperbuat daripada kapas(cotton) dan kadangkala dicampur dengan nylon.
          Kasut pula terdapat pelbagai jenis. Jenis kasut yang dipakai biasanya bergantung pada padang yang digunakan. Kasut yang mempunyai 6pepaku(studs) biasanya digunakan di padang yang lembut di mana ia memberikan cengkaman yang lebih baik berbanding bilabgan pepaku yang lain. Terdapat pelbagai jenis tapak kasut mengikut keadaan padang. Antaranya ialah ‘soft ground’ (SG) , ‘hard ground’ (HG) dan lain-lain lagi.
          Alat pelindung juga diwajibkan pakai jika pertandingan yang dianjurkan adalah kepada pemain yang berumur 19 tahun dan kebawah. Pelindung yang wajib dipakai adalah pelindung mulut(mouth guard). Selain itu, alat pelindung lain yang biasanya digunakan adalah ‘body armour’ dan ‘head gear’. Body armour merupakan pakaian yang dipakai sebelum memakai jersi. Ia bertujuan melindungi anggota badan seperti bahu dada dan juga abdomen. Span keras adalah bahan yang digunakan pada body armour ini. Head gear pula dipakai di kepala dan kebiasaanya pelindung ini dipakai oleh bahagian ‘forward’ dan lebih spesifik lagi pemain posisi ‘prop’ atau ‘second row’ ataupun ‘hooker’. Bahan yang digunakan juga sama iaitu span keras.

1 comment:

chintia lim said...

Menangkan Jutaan Rupiah dan Dapatkan Jackpot Hingga Puluhan Juta Dengan Bermain di www(.)SmsQQ(.)com

Kelebihan dari Agen Judi Online SmsQQ :
-Situs Aman dan Terpercaya.
- Minimal Deposit Hanya Rp.10.000
- Proses Setor Dana & Tarik Dana Akan Diproses Dengan Cepat (Jika Tidak Ada Gangguan).
- Bonus Turnover 0.3%-0.5% (Disetiap Harinya)
- Bonus Refferal 20% (Seumur Hidup)
-Pelayanan Ramah dan Sopan.Customer Service Online 24 Jam.
- 4 Bank Lokal Tersedia : BCA-MANDIRI-BNI-BRI

8 Permainan Dalam 1 ID :
Poker - BandarQ - DominoQQ - Capsa Susun - AduQ - Sakong - Bandar Poker - Bandar66

Info Lebih Lanjut Hubungi Kami di :
BBM: 2AD05265
WA: +855968010699
Skype: smsqqcom@gmail.com

Post a Comment